De elektriciteitsmeter vertelt u hoeveel stroom uw bedrijf verbruikt in kilowattuur (kWh). Aan het eind van het jaar vragen energieleveranciers vaak de meterstanden op. Dit doen zij, zodat zij hiermee de jaarafrekening op kunnen stellen.
Er bestaat ook een verschil tussen elektriciteitsmeters. Zo is er een enkele meter, die daarbij een enkel tarief levert. En ook een dubbele meter. Dit gaat iets anders. Hierbij hanteren leveranciers twee tarieven, een dag- en nachttarief. In dit geval is het dagtarief het hogere tarief, ook wel het piektarief. Daarbij is het nachttarief het lagere tarief (daltarief). Leveranciers bieden beide keuzes aan. Tenzij er alleen een enkele meter mogelijk is.
Een slimme meter geeft automatisch uw meterstanden door aan de netbeheerder. Zo kan het verbruik nauwkeurig afgelezen worden. Heeft u een slimme meter? Dan kunt u er ook voor kiezen om dit uit te zetten. Dit moet u dan aangeven bij de netbeheerder.
Om de kennis en orde te houden voor de elektriciteitsmeters, heeft elke meter een eigen EAN-code. Dit is een unieke code van 18 cijfers. Zo kan de netbeheerder ook zien welke energieleverancier levert op het adres van de meter met de unieke code.
Wat te doen bij een defecte elektriciteitsmeter
Als u merkt dat uw elektriciteitsmeter defect is of onjuiste metingen verricht, is het belangrijk om snel actie te ondernemen. Hier zijn enkele stappen die u kunt volgen:
Overzichtstabel elektriciteitsmeter
Onderwerp | Beschrijving |
---|---|
Elektriciteitsmeter | Meet het stroomverbruik in kWh en wordt gebruikt voor jaarafrekeningen |
Verschil in meters | Enkele meter: enkel tarief; Dubbele meter: dag- en nachttarief |
Slimme meter | Geeft automatisch meterstanden door; Optie om dit uit te zetten |
EAN-Code | Unieke code van 18 cijfers voor identificatie van de meter; Geeft informatie over energieleverancier |