Nee. Dit is geen blog die u komt vertellen dat u niet meer vaststaat op weg naar uw werk doordat er meer energie en/of geld wordt gestoken in de infrastructuur. Helaas. Ondanks dat dit onopgeloste probleem ook nog aangepakt moet worden, komt er nu een ander onderwerp ter sprake. Namelijk de infrastructuur van het energienet in Nederland. Wat dat is leggen we u zo uit.
Om de klimaatdoelen van de overheid in 2030 te halen, is het belangrijk dat de overheid het voortouw neemt op het gebied van de infrastructuur van het energienet. Het huidige energienet kan het niet aan. Hierdoor ontstaat er een soort file van energie op het energienet. Waarom kan het energienet het niet aan? En wat moet er gebeuren? Energy Department neemt u mee in de energie infrastructuur van Nederland.
Inhoudsopgave
Wat is energie infrastructuur?
Geen subsidie kunnen aanvragen vanwege een overbelaste energie infrastructuur, de elektrische auto niet snel kunnen laden en energieoverschotten voor leveranciers. Allemaal problemen waar heel energie-Nederland nu mee kampt. De capaciteit is tegenwoordig gewoonweg te klein. Dit zorg voor problemen in het heden én in de toekomst.
Alle gebouwen, structuren en buizen die ervoor zorgen dat energie wordt opgewekt, vervoert en opgeslagen noemt men de energie infrastructuur. Zoals u kunt verwachten is deze in Nederland van immense omvang. Toch is hij te klein voor de toekomst. Energiegebouwen verouderen, buizen zijn te klein, er zijn niet genoeg draden: enkele voorbeelden die ervoor zorgen dat Nederland niet de nodige energie kan gebruiken die het wil. Om de Europese klimaatdoelen te halen is het belangrijk dat de overheid de energie infrastructuur op de schop gaat nemen.
Wat zijn eigenlijk de klimaatdoelen?
Voordat we uitleggen wat er moet gebeuren aan de energie infrastructuur, is het belangrijk om eerst de klimaatdoelen uit te leggen. De overheid heeft in samenwerking met de Europese Commissie twee belangrijke klimaatdoelen vastgesteld:
- Voor 2030 moet de uitstoot gereduceerd zijn met 49% ten opzichte van 1990.
- In 2050 moet geheel Nederland, compleet klimaatneutraal zijn.
Hiervoor neemt de overheid diverse maatregelen. In onze blog wat zijn de klimaatplannen van 2021 kunt u de plannen lezen die de overheid voor aankomend jaar heeft vastgesteld. Ook is hiervan een blog speciaal voor het mkb Nederland. Om de gestelde doelen te laten slagen, moet het huidige energienet aangepakt worden. Waarom is een aanpak eigenlijk nodig?
Fileverkeer op het energienet
Energie wordt op steeds meer manieren opgewekt. Zo kan het op een zonnige dag voorkomen dat er meer energie wordt opgewekt dan verwerkt kan worden. Dit zorgt voor file op het energienet. Door bijvoorbeeld de komst van steeds meer nieuwe zonneparken kan de infrastructuur de te vervoeren energie niet meer aan. Ook ontstaan er telkens nieuwe locaties waar hernieuwbare energie wordt opgewekt. Dit gebeurt vooral in plekken waar er minder energie nodig is, zoals Drenthe. Hier zijn echter dunnere kabels aangelegd waardoor het aanbod van energie maar moeilijk of niet kan worden verwerkt.
Wat moet er gebeuren?
Door de komst van de wind- en zonneparken in regio’s zoals Drenthe en Wieringermeer, moet het energienet wel twee tot vijf keer zwaarder worden. Een hels karwei, waar veel investering voor nodig is. Zo zegt ook kamerlid Tom van der Lee (GroenLinks):
“Dat (capaciteit energienet verzwaren) vereist veel flexibele systeemintegratie en hoge aanloop kosten qua investeringen. Kosten die zich op de lange termijn wel uitbetalen ten gunste van het klimaat en de betaalbaarheid.”
Hoe gaat Nederland dit doen?
Zoals gezegd, om de klimaatdoelen te halen moet de huidige energie infrastructuur worden aangepakt. Op dit moment wordt er al flink geïnvesteerd in het realiseren van grote wind- en zonneparken met als voorbeeld het windmolenpark Wieringermeer, het grootste windmolenpark van Nederland dat in oktober is geopend.
Om de energie te vervoeren zijn meer buizen, kabels en draden nodig. Vaak zijn dat nieuwe kabels, maar soms worden bestaande buizen aangepast. Niet alleen voor elektriciteit, ook andere aanpassingen in de infrastructuur zijn nodig. Enkele voorbeelden:
- De gasinfrastructuur (leidingen en buizen) moet worden aangepast om groen gas en waterstof te vervoeren
- Er moet een nieuwe infrastructuur komen om CO2 te hergebruiken als koolstofbron voor producten. Daarnaast moet overgebleven CO2 kunnen worden opgeslagen.
Naast het verbeteren van de huidige en het aanleggen van een nieuwe energie infrastructuur aan land gaat Nederland zich ook steeds meer richten op de zee.
Het aantal windmolens op de Noordzee zal de komende jaren sterk toenemen. Er zijn al plannen om komend jaar voor 4 miljard euro te investeren in offshore energie. Deze investering richt zich op een 3,5GW aan windenergie die kan worden getransporteerd. Daar blijft het niet bij. Om ervoor te zorgen dat in de toekomst de infrastructuur nogmaals moet worden aangepast, zijn er lange termijnplannen waar de offshore infrastructuur wel 100GW aan kan.
Wat levert dit op?
De grootste opbrengst is uiteraard de infrastructuur van Nederland gereed maken voor het behalen van de klimaatdoelen. Des te sneller de infrastructuur geschikt is voor de klimaatdoelen, hoe sneller gemeenten en provincies zich kunnen aanpassen. Bedrijven die nu willen investeren in nieuwe technieken of processen kunnen dat niet.
Naast een beter toekomstbeeld voor het energienet in Nederland betekent een nieuwe infrastructuur ook dat Nederland aantrekkelijker is voor bedrijven in het buitenland. Als Nederland als eerste van de omgelegen landen een goede infrastructuur heeft, zullen buitenlandse bedrijven zich hier ook vestigen. Dit zorgt voor meer banen en dus (belasting)geld.
Wat betekent dit voor MKB Nederland?
Mkb Nederland kan zich opmaken voor een nieuwe en betere toekomst. Ideeën die eerst uitdagend leken door de gebrekkige infrastructuur kunnen in de toekomst wel worden gerealiseerd. Waar bedrijven in eerste instantie moesten bedenken of de huidige energie infrastructuur wel kan voldoen aan de vraag, hoeven ze zich daar voortaan geen zorgen om maken.
Een goed voorbeeld hiervan is de SDE++ subsidie. Tegenwoordig kunnen bedrijven in regio’s waar overbelasting in het netwerk is maar moeilijk aan deze subsidie komen. De subsidie wordt namelijk alleen gegeven aan bedrijven met een positieve transportindicatie, wat betekent dat er genoeg ruimte is op het netwerk om aan de vraag te voldoen. Op deze manier hoopt Nederland het probleem van de infrastructuur energie op te lossen. Top! Nu nog het wegennet van Nederland en dan zijn er twee problemen minder.
Energy Department kan u helpen bij alle vragen omtrent de SDE++ subsidie. Daarnaast staan wij graag voor u klaar voor overige vragen over energie voor mkb Nederland.
Wilt u op de hoogte blijven van ons energienieuws? Schrijf u dan in voor onze nieuwsbrief!